کد خبر : 612175 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۷ - 01:20
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ستاره صبح: وحشت و تقابل می تواند فضای دیپلماتیک ایجاد کند فلاحت پیشه با ستاره صبح گفت: بنابراین در اوج تقابل وحشت می توان فضا را برای دیپلمات ها فراهم کرد.

ستاره صبح- گروه سیاسی:جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیش از حمله ایران به اسرائیل در بامداد یکشنبه اعلام کرده بود که ایران به زودی به اسرائیل حمله می‌کند.پس از حمله ایران به رغم همه حمایتهایی که واشنگتن از تل آویو کرده بود اعلام کرد در هیچ حمله‌ای که اسرائیل بخواهد علیه ایران انجام دهد شرکت نخواهیم کرد.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با حشمت الله فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما ایا آمریکا از حمله ایران اطلاع داشت؟چرا پس از این حمله آمریکا و اسرائیل از پاسخ به ایران ابزار خودداری کردند؟
حمله ایران، حمله‌ای بود که در قالب جنگ مرحله‌ای صورت می‌گیرد.در چنین جنگی شاخصهایی وجود دارد که با جنگ تمام عیار متفاوت است.
در جنگ مرحله‌ای طرف‌ها سعی می‌کنند توان بازدارندگی و پشیمان کننده خود را به رخ بکشند لذا تنوع تجهیزات را به نمایش می‌گذارند و در عین حال تلاش می‌کنند نوعی مشروعیت قانونی اقدام خود برای جامعه جهانی را اعلام کنند.
لذا مشاهده می‌شود که وزیر امور خارجه ایران بعد از حمله می‌گوید که ما از 3 روز قبل کشورهای منطقه را در جریان این حمله قرار دادیم.حتی کشورهایی که در آنها پایگاه نظامی آمریکا وجود دارد به عنوان کشورهای دوست و همسایه نام می‌برد و می‌گوید این کشورها را هم در جریان حمله قرار داده است.
بنابراین هدف جنگ های مرحله‌ای بازدارندگی است.در این جنگ‌ها هر دو طرف تلاش می‌کنند اعلام پیروزی کنند تا توازن جنگی بین دو طرف برقرار شود و به ویژه برای ناظران و دیگر بازیگران باور پذیر باشد آن زمان می‌توان گفت جنگ مرحله‌ای تبدیل به جنگ تمام عیار نمی‌شود و ادامه پیدا نمی‌کند.
اگر عامل جدیدی به وجود نیاید هم ایران و هم اسرائیل اعلام پیروزی می‌کنند.
زیرا شاهد مانور روی نقطه قوت هر دو طرف بوده ایم.نقطه قوت ایران جنگ موشکی و پهپادی بود که به رخ کشید و نقطه قوت اسرائیل «گنبد آهنین» و «پیکان» و «فلاخن داوود» یعنی سه گانه های پدافندی بودند که در مقابل ایران به نمایش گذاشته شدند.
به ویژه اینکه جامعه جهانی و متحدان اسرائیل و کشورهای بی طرف و فرصت طلب در منطقه به نوعی به وحشت سیاسی و دیپلماتیک رسیدند.
این وحشت تا مادامی که صورت نگیرد شاهد ابتکارات دیپلماتیک نخواهیم بود.شرایطی که اکنون ایجاد شده پس از حمله به کنسولگری ایران ایجاد نشده بود زیرا همگان سعی می‌کردند با جانب داری از اسرائیل مانع از اقدام ایران بشوند. اما اکنون که چنین اتفاقی افتاده حتی متحدان اسرائیل هم تاکید می‌کنند که اسرائیل نباید پاسخ دهد.بایدن نیز در گفت‌وگو با نتانیاهو هم چنین سخنی مطرح می‌کند.نتانیاهو هم برنامه‌ای برای اقدام فوری در واکنش به حمله ایران نداشت.
اما نتانیاهو خواست تا این موضوع را تحت عنوان مشورت با بایدن اعلام کند.
معتقدم دلایل دیگری هم وجود دارد که جامعه جهانی و دو طرف به سمت تداوم جنگ پیش نروند.
دلیل اول این است که اکنون دیگر زمان اقدامات مرحله‌ای گذشته است.یعنی اگر اسرائیل اقدامی انجام دهد بلافاصله تهران نیز دوباره واکنش نشان خواهد داد.به عبارتی لانچرها و سکوهای پرتاب در این شرایط مسلح و آماده شلیک هستند.در این صورت دامنه درگیری دیگر اماکن نظامی اسرائیل نخواهد بود.
بخش دوم این است اگر جنگ تمام عیار یا مزمن بشود دو طرف برای توازن تجهیزاتی تلاش خواهند کرد.لذا ایران به سمت تجهیزاتی حرکت می‌کند که جنگ را از حالت متعارف خارج می‌کند زیرا اسرائیل از چنین تجهیزات غیر متعارفی مانند بمب هسته‌ای برخوردار است.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ایران را به سمت ساخت بمب هسته‌ای سوق دهد جنگ با اسرائیل است.این مسئله را آمریکا به خوبی می‌داند.بنابراین در اوج تقابل وحشت می توان فضا را برای دیپلمات‌ها فراهم کرد.
از ابتدا دو نوع افراط گرایی در ایران و اسرائیل شرایطی را شکل داد که ما را امروز در آستانه جنگ قرار داده است.یکی راست افراطی در اسرائیل که همه چیز را در اختیار ستاد جنگ اسرائیل قرار داد و جنگ بی پایان را به این موضوع تحمیل کرد و این جنگ بیشتر یک فتنه بود و دیگر در سمت ایران دیپلماسی تحت شعاع میدان قرار گرفته بود و توازن میدان و دیپلماسی در کشور بهم خورده بود.توازن میدان و دیپلماسی باید بازگردد.
اکنون در شرایطی که همگان خواهان جلوگیری از اقدام متقابل هستند ایران می‌تواند دیپلماسی قوی تر پیش بگیرد.پس از این هر اقدامی که صورت گیرد می‌تواند به کاهش تنش در منطقه و یا حتی فلسطین کمک کند.