کد خبر : 612176 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۷ - 01:24
علی صالح آبادی شرایط بحرانی منطقه را بررسی کرد: دیپلماسی راه حل پساجنگ تنش و خصومت بیشتر از چهار دهه است که بین ایران و اسرائیل در جریان است. انقلابیون، اسرائیل را رژیم اشغالگر می‌دانند و موجودیت آن را هم به رسمیت نمی‌شناسند.

ستاره صبح- گروه سیاسی: مهم‌تر اینکه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران از تریبون سازمان ملل اعلام کرد اسرائیل باید از نقشه جغرافیای جهان حذف شود. اظهارنظری که به نفع اسرائیل تمام شد و غرب و حتی روسیه هم بیش از قبل پشت این رژیم ایستادند. ابراهیم رئیسی هم گفته اسرائیل نابود خواهد شد. این موضع‌گیری‌ها و دیگر موضع‌گیری‌ها سطح تنش بین دو کشور را افزایش داده و به آستانه جنگ کشانده است.

گروه‌های مقاومت
ایران به‌صورت پیدا و پنهان حامی گروه‌های مقاومت است. این گروه در لبنان، سوریه، عراق و یمن گاه و بی گاه به مواضع اسرائیل و ایالات‌متحده حمله می‌کند. اسرائیل تلاش کرده تا به غرب وانمود کند که موجودیتش توسط ایران و نیروهای محور مقاومت در خطر است. این رژیم از سیاست ایران هراسی سود فراوانی برده است. حضور منطقه‌ای ایران کلاف سردرگم برای غرب و اسرائیل در منطقه شده است. افزایش سطح تنش اوضاع خاورمیانه را بحرانی کرده و در آستانه جنگ فراگیر قرارداده است.
حمله 7 اکتبر (15 مهر) حماس به اسرائیل منطقه را درگیر جنگ کرده است. غرب و اسرائیل ایران را متهم به حمایت از حماس و محور مقاومت می‌کنند و از ابزار تحریم علیه کشورمان استفاده می‌کنند و بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

حمله ایران به اسرائیل
اسرائیل در ادامه حملات خود در سال‌های گذشته به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه، روز 13 فروردین پا را فراتر نهاد و در اقدامی بی‌سابقه کنسولگری ایران در دمشق را با موشک از بلندی‌های جولان موردحمله قرارداد. در این حمله محمدرضا زاهدی، محمدهادی حاج رحیمی فرمانده سپاه قدس در سوریه و لبنان و معاونش به همراه 5 سپاهی دیگر به شهادت رسیدند.
سپاه شامگاه شنبه 25 فروردین با پرتاب و شلیک صدها پهباد، موشک کروز و موشک بالستیک خاک اسرائیل را برای اولین بار پس از 45 سال موردحمله قرارداد. پس‌ازاین اقدام فضای منطقه آرایش جنگی به خود گرفت و بازار را هم تحت تأثیر قرار داد و قیمت دلار تا مرز 70 هزار تومان پیش رفت، اما بعد به کانال 65 هزار تومان بازگشت.
اکنون دو سناریو پیش روست: تداوم جنگ یا توقف آن و بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی در دفاع از فلسطین و فشار بر اسرائیل است. در این شرایط شبه جنگ وظیفه حاکمیت تأمین نیازهای اساسی مردم و کنترل قیمت‌هاست تا به سفره مردم لطمه وارد نشود.
وظیفه صاحبان کالاها هم عرضه کالا به قیمت ارزان است. تجار در شرایط، شبه جنگ و تحریم نباید دست در جیب مردم کنند. وظیفه دستگاه‌های امنیتی، نظارتی رصد گران‌فروشی و احتکار کنندگان کالاهاست. در جنگ غزه و نیز حمله ایران به اسرائیل معلوم شد که آمریکا نقش کلید دارد و روسیه و چین به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند. در چنین وضعیتی ایران به خاطر مردم پای میز مذاکره با آمریکا بنشیند تا از اختلاف دموکرات‌ها با دست راستی‌های اسرائیل استفاده و زمینه سقوط «بنیامین نتانیاهو» را فراهم کند. فشار آمریکا باعث شده تا اسرائیل از حمله به رفح و حمله به ایران خودداری کند. آمریکا شاه کلید جنگ غزه و درگیری یا عدم درگیری ایران و اسرائیل است. اتفاقاتی که از یک دهه پیش در سوریه، لبنان، یمن و عراق رخ داده لازم است بررسی و نتیجه گیری شود که هزینه و فایده‌اش چه بوده است. آنچه امروز مردم خواهان آنند جنگ نیست، بلکه داشتن سفره رنگین است که تورم و گرانی آن را کم رنگ کرده است. شعارهای تند افراطی‌ها می‌تواند دیپلماسی را تحت تأثیر قرار دهد و برای کشور هزینه ایجاد کند. بنابراین وقت آن رسیده که جلوی این افراد گرفته شود.