کد خبر : 612277 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲ - 01:38
اما و اگرها درباره حمله به پایگاه حشد الشعبی در عراق آمریکا انکار؛ اسرائیل سکوت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی هیچ ارتباطی به حمله صورت گرفته در عراق نداشته‌اند. این در حالیست که برخی منابع و رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان اعلام کرده‌اند اسرائیل دست داشتن در حمله به پایگاه شبه‌نظامیان شیعی در عراق را رد کرده است.

گروه بین‌الملل: منطقه در آستانه جنگ است. بامداد شنبه پایگاه زاغه های نظامی حشد الشعبی وابسته به محور مقاومت در عراق بمباران و منهدم شد.به نظر می‌رسد اسرائیل تلاش می‌کند برای ایجاد بازدارندگی نیروهای نزدیک به ایران را مورد هدف قرار دهد.مقامات اعلام کرده‌اند که اگر اسرائیل بخواهد اقدامی علیه تمامیت ارضی ایران انجام دهند اقدام ما پشیمان کننده و تند خواهد بود.جزئیات بیشتر را در ادامه می‌خوانید:

انفجار زاغه حشد الشعبی در عراق
پایگاه حشد‌الشعبی در عراق بامداد روز گذشته در یک حمله هوایی ناشناس که برخی منابع امنیتی عراقی آنرا به اسرائیل نسبت داده‌اند، هدف قرار گرفت.
بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی انفجار در یک پایگاه متعلق به شبه‌نظامیان شیعی عراق حشد الشعبی در جنوب بغداد روی داد که تلفات و خساراتی به همراه داشته است.

حمله ریز پرنده ها
این انفجار یک روز پس از آن صورت گرفت که اطراف پایگاه هوایی هشتم شکاری در اصفهان هدف چند ریز پرنده قرار گرفت؛برخی منابع مطلع آنرا به اسرائیل نسبت دادند.وزیر امور خارجه در واکنش به این حمله گفته که ریزپرنده‌ها اسباب بازی کودکان بود.
ایران اعلام کرده است که این حمله حاصل پرواز چند کوادکوپتر یا ریزپرنده در اطراف یک پایگاه هوایی در اصفهان بوده است که بلافاصله با آتش پدافند هوایی منهدم شده‌اند.
رسانه‌های اسرائیلی در یک ادعای غیر واقعی بیان کرده‌اند که یک حمله موشکی توسط جنگنده‌های اف-۳۵ بوده است.

پاسخ پشیمان‌کننده
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در تازه‌ترین اظهار نظر خود در این خصوص به ان‌بی‌سی گفت که کشورش در حال بررسی و تحقیقات درباره اقدام منتسب به اسرائیل در ایران است. وی افزود هنوز نشانه‌ای که تأیید کند چنین حمله‌ای از سوی اسرائیل صورت گرفته تاکنون در دست نیست.
حسین امیرعبداللهیان در ادامه هشدار داد: «اگر اسرائیل اقدام دیگری علیه ایران انجام بدهد و برای ما ثابت شود، پاسخ ما فوری، حداکثری و پشیمان کننده خواهد بود.»

واکنش حشد الشعبی
انفجار بامداد روز گذشته در جنوب بغداد به گفته منابع امنیتی در عراق حاصل یک حمله هوایی ناشناس بوده است که تحلیل‌گران معتقدند ممکن است توسط جنگنده‌های فوق پیشرفته و رادار گریز صورت گرفته باشد.
جروزالم پست در گزارشی به نقل از برخی رسانه‌های عراقی اعلام کرد که این حمله توسط چندین پهپاد انجام شده است.
این حمله بر اساس آنچه تاکنون از سوی منابع امنیتی عراق در اختیار خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفته دست کم یک کشته و هشت مجروح به جا گذاشته است.
حشدالشعبی ساعاتی پس از انتشار خبر این حمله تأیید کرد که پایگاه کالسو در شمال استان بابل متعلق به نیروهای تحت امر این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

واکنش آمریکا
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی هیچ ارتباطی به حمله صورت گرفته در عراق نداشته‌اند. این در حالیست که برخی منابع و رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان اعلام کرده‌اند اسرائیل دست داشتن در حمله به پایگاه شبه‌نظامیان شیعی در عراق را رد کرده است. از سوی دیگر، به گزارش برخی رسانه‌های ایران، نیروهای حشدالشعبی که از آنها به عنوان مقاومت اسلامی عراق نام برده شده است در واکنش به حمله بامداد روز شنبه، یک هدف حیاتی در بندر ایلات واقع در جنوب اسرائیل را مورد حمله پهپادی قرار دادند. هدفی که رسانه‌های ایرانی و برخی منابع امنیتی عراق مدعی‌اند نیروهای حشدالشعبی در پاسخ به انفجار در جنوب بغداد به آن در اسرائیل حمله کرده‌اند یک پایگاه هوایی به نام عوبدا عنوان شده است. جروزالم پست در گزارش خود به نقل از منابع عراقی مدعی شده است که در پی حمله هوایی صورت گرفته به جنوب شهر بغداد، یک زرادخانه سلاح متعلق به شبه نظامیان ایرانی نیز مورد حمله قرار گرفته است.