کد خبر : 612280 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲ - 01:49
اقتصاد را با سیاست خارجی منفعت‌گرا می توان تقویت کرد/مهدی پازوکی، اقتصاددان اگر چه برخی عقیده دارند حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در آغاز سال مهمترین اتفاقی است که منجر به کلید خوردن حرکت صعودی دلار است ولی نباید با محور قرار دادن صرف این موضوع از ناتوانی تیم اقتصادی در مدیریت اقتصاد کشور چشم پوشی کرد.

عوامل متعددی در اقتصاد وجود دارد که بر قیمت دلار تأثیر می‌گذارد. افزایش تورم، رشد نقدینگی تأثیری عمیق و طولانی مدت بر نرخ ارز دارد. کاهش ارزش پول ملی به دلیل وجود این عوامل رخ می‌دهد. اگر فقط یک وظیفه برای دولت برشماریم آن وظیفه تأمین امنیت اقتصادی جامعه است اما با این وجود ناکارآمدی، تیم اقتصادی مشکلات حل نمی‌شود. با اینکه نگارنده نقدهایی بر عملکرد دولت اقای روحانی داشتن ولی در دولت قبل افراد معقول در اقتصاد و دولت بودند. بهترین چیدمان اقتصادی، مربوط به دولت آقای خاتمی بود.

شاخص ‌های اقتصادی در زمان دولت هفتم و هشتم در بهترین وضعیت قرار گرفتند. بهترین برنامه بعد از انقلاب، برنامه سوم بود که 60 درصد اهداف آن تحقق یافت.

تجربه دولت سید محمد خاتمی به ما نشان داد وقتی سیاست خارجی در جهت منافع ملی حرکت کند، اقتصاد روی نظم می‌افتد. واقعا باید به آقای خاتمی درود گفت. من منتقد برخی از تصمیمات ایشان هستم ولی آقای خاتمی در حوزه اقتصاد عملکرد بی نظیری در بین دولت های پس از انقلاب داشتند.

متأسفانه درحالیکه حرکت مثبتی برای کاستن از بار فشار اقتصادی صورت نگرفته، نرخ ارز بالا و فشار بر مردم بیشتر می‌شود. به دلیل انتخاب نیرو‌ها و تیمی ضعیف و ناکارآمد، مجلس و دولت در این وضعیت شریک هستند و تقصیرکارند.

قبیله امام صادقی‌ها که اکثرشان تجربه و مسئولیت اجرایی کافی ندارند در پست های مختلف مسئولیت گرفته‌اند و مردم تبعات این انتخاب های سیاسی و جناحی را در زندگی خود با سختی معاش می‌بینند.

بالا رفتن نرخ ارز محرک سیاسی دارد ولی حفظ ارزش پول ملی در حیطه اختیارات دولت و بانک مرکزی است. بانک مرکزی نباید تماشاچی باشد یا از اساس افزایش نرخ ارز را انکار کند.

عدم وجود نظام تدبیر، عدم سیاست‌گذاری بهینه داخلی، عدم تعامل با غرب، شاخص‌ ناکارآمدی است. متأسفانه در این ضعف مجلس همکار و همراه دولت است. مجلس ضعیف عمل می‌‌کند. قیمت دلار در سه سال اول دولت آقای روحانی 6.25 درصد بالا رفت و دیدیم که تندرو‌ها چه قائله درست کردند.

آقای روحانی هم اشتباهاتی داشت ولی مرد سیاست بود و تجربه بالایی کسب کرده بود از این جهت روی برجام و ارتباط با دنیا تمرکز کرده بود. چاره حل مشکلات کشور برداشته شدن تحریم‌ها است. ولی تندرو‌ها قدر تجربه را نمی‌دانند برای تندرو‌ها رفتار های سطحی و سخنرانی های پوپولیستی مهم‌تر از عملکرد واقعی افراد است.

در دولت اول سیزدهم، رشد نرخ ارز 175 درصدی بود ولی همان تندرو‌ها در حال دستاورد سازی برای دولت مطبوعشان هستند. افرادی مثل جنتی و علم الهدی و دیگر تندروها باید در این مرحله پاسخ‌گو باشند نه اینکه با دستاورد سازی فرافکنی شوند. دولت نباید با هزینه کردن از جیب مردم دستاورد سازی کند. اگر خروج ترامپ از برجام استارت روند صعودی قیمت دلار بود ورود مجدد اش به کاخ سفید باز هم می‌تواند بهانه‌ای به دست بازار ارز بدهد. بانک مرکزی باید این پیش بینی‌ها را داشته باشد و برای آنها برنامه ریزی کند نه اینکه اعلام شود ما بازار آزاد ارز را قبول نداریم! حوادث و اتفاقات سیاسی بخصوص در حوزه سیاست خارجی قابل کنترل نیست زیر ساخت های اقتصادی کشور باید محکم و بر پایه اصول و قواعد اقتصادی چیده شده باشد که در برابر تند باد حوادث سیاسی مقاومت کند نه اینکه با جنگ در گوشه‌ای از دنیا یا با تغییر رئیس‌جمهور در کشوری دیگر بازار داخل به هم بریزد!