کد خبر : 612318 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۳ - 16:52
آغاز به کار کنفرانس جهانی روزنامه‌نگاران 2024 در غیاب روزنامه‌نگاران ایرانی گروه فرهنگ و هنر: کنفرانس جهانی روزنامه‌نگاران با شرکت 100 روزنامه نگار از 47 کشورامروز در سئول به میزبانی کره جنوبی آغاز شد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین طی سال‌های اخیر این نخستین بار است که روزنامه نگاری از ایران به این کنفرانس دعوت نشده است. علت آن تحریم ایران عنوان شده است. پیشتر پونه ندایی و علیرضا بهرامی از ایران دراین کنفرانس شرکت کرده بودند.
کنفرانس جهانی روزنامه نگاران (WJC) 2024 همواره توسط انجمن روزنامه نگاران کره (JAK) برگزار می‌شود. امسال روزنامه‌نگاران جهان گرد هم آمدند تا در مورد نقش های رسانه‌ای بحث کنند. محورهای مهم همایش موضوع جنگ و صلح جهانی و وضعیت روزنامه‌نگاری درعصر هوش مصنوعی است.
به گزارش چای سفال (Chhay Sophal)، خبرنگار کامبوجی موضوعات اصلی کنفرانس «نقش روزنامه‌نگاری در گزارش جنگ و صلح جهانی» و «روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی و آینده رسانه‌ها»، با هدف ترویج گفت‌وگو و تلاش‌ ضروری رسانه‌ها برای ایجاد امنیت بشری با تکیه بر تجربیات عمیق خبرنگاران جنگ است.
به گزارش این خبرنگار، کنفرانس جهانی روزنامه نگاران در زمانی برگزار می‌شود که جهان از جنگ‌هایی که در اروپای شرقی و خاورمیانه شروع می‌شود وحشت زده است و صدها هزار نفر، به ویژه غیرنظامیان و روزنامه‌نگاران بی‌گناه، کشته و زخمی شده‌اند. پس از فاجعه جهانی کووید۱۹ تنش‌ در شبه جزیره کره و دریای چین جنوبی نیز زندگی روزمره جهان را مختل می‌کنند.

پارک جونگ هیون، رئیس JAK، طی سخنانی در مراسم افتتاحیه گفت: «این کنفرانس موقعیت مهمی برای بحث در مورد این است که چگونه روزنامه‌نگاری می‌تواند نفوذ خود را فراتر از گزارش‌دهی گسترش دهد و به سمت ترویج صلح و امنیت برود.»
در حالی که روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی و ابزارهای دیگری مانند ChatGPT در حال افزایش هستند، روزنامه‌نگاران هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک موضوع برجسته در محافل رسانه‌ای در سراسر جهان هستند و روزنامه‌نگاران باید توجه اخلاقی به روزنامه‌نگاری آینده مانند معضلات، انتخاب شغل و پیامدهای اجتماعی داشته باشند.
پارک جونگ هیون افزود: «وحدت ما ریشه در تعهد مشترک به روزنامه‌نگاری، فراتر از تفاوت‌های ملیت، جنسیت، پوست، رنگ و ایدئولوژی دارد.»

از زمان تأسیس در سال 1964، JAK به عنوان برجسته ترین نهاد روزنامه‌نگاران در کره جنوبی با بیش از 12000 عضو از 204 مؤسسه رسانه‌ای در روزنامه‌ها، برنامه‌های پخش، ارتباطات از راه دور و پلتفرم‌های دیجیتال فعال بوده است.
JAK ازسال 2013 تاکنون 12 بار میزبان WJC سالانه بوده است و هدف آن مقابله با چالش های مشترک جهانی و شرکت در بحث های معنادار در مورد آینده روزنامه نگاری است.