کد خبر : 612323 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۴ - 03:28
ستاره صبح گزارش می‌دهد: خیز اروپا برای تحریم بیشتر ایران گروه بین الملل: نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته در حالی در لوکزامبورگ برگزار شد که اروپا خواستار تحریم ایران به دلیل انجام عملیات وعده صادق شد.

این در حالی است که آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه ایران و اسرائیل وضع کرده است. جنگ در غزه و حمله ایران به اسرائیل بهانه به دست آمریکا و اروپا داده تا به جای گسترش جنگ در منطقه از ابزار تحریم علیه ایران استفاده کنند. البته غرب از نزدیکی ایران به روسیه و فروش پهپاد به این کشور نیز نگران است. به همین دلیل خیز برداشته تا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کند. نکته قابل مهم اینکه در اجلاس لوکزامبورگ اجماع بر سر قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی حاصل نشد. جزئیات این نشست را در ادامه می‌خوانید:

تحریم علیه ایران
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر مانند روسیه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید خواهند کرد. پیش از برگزاری این جلسه گفته شده بود که این اقدامات احتمالاً شامل قرار دادن «نمادین» سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی نیز خواهد شد.
بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی نگران آن هستند که تنش بین ایران و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه تبدیل شود.

تغییر رویکرد اروپا
اتحادیه اروپا می‌خواهد با تحریم ایران پیامی در جهت حمایت از اسرائیل ارسال کند و در عین حال تحریم‌های خود علیه ایران را به افراد و شرکت‌های درگیر در تأمین پهپاد، موشک و تجهیزات به گروه‌های منطقه‌ای شبه‌نظامی همسو با ایران مانند حزب‌الله لبنان گسترش دهد. حوثی‌های یمن، حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه کلی یا جزئی در فهرست تروریسم اتحادیه اروپا قرار دارند. اتحادیه اروپا ماه‌هاست که به دنبال تحریم ایران به دلیل ارسال موشک به روسیه برای استفاده علیه اوکراین بوده است.
اما حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل که در آن از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک بالستیک استفاده شد، شرایط را برای اتحادیه اروپا تغییر داد. برخی از کشورها مانند آلمان می‌گویند که برای اظهار نظر در مورد حمله به کنسولگری ایران در سوریه اطلاعات کافی در اختیار ندارند. گروهی متشکل از ۹ کشور از جمله آلمان، فرانسه، هلند و لیتوانی خواستار گسترش تحریم‌های موجود علیه صنعت پهپاد و موشک ایران شدند.

برجام همچنان در برزخ
چندین وزیر خارجه اروپایی استدلال کردند که مذاکرات هسته‌ای به دلیل «مانع‌تراشی ایران» تقریباً وجود ندارد. لاندسبرگیس گفت: «من یکی از کسانی هستم که باور ندارم برجام آینده‌ای داشته باشد.»
همتای اتریشی وی، الکساندر شالنبرگ، جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران را به یک «جعبه سیاه» مقایسه کرد. او گفت: «واقعاً دیگر نمی‌توانیم در سطح بین‌المللی ببینیم که در [برنامه هسته‌ای ایران] چه اتفاقی افتاده است. نه اطلاعاتی هست، نه اعتمادی.» بورل بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «برنامه هسته‌ای ایران امروز روی میز نیست.»

جست‌وجوی راهی قانونی
وزیران اروپایی همچنین گفتند که تلاش‌های خود برای یافتن راهی قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی را افزایش خواهند داد. این امر مستلزم تصمیم قانونی دادگاه اتحادیه اروپا است که کمتر از پنج سال زمان خواهد برد.

تحریم شهرک‌نشینان اراضی اشغالی
بورل همچنین پیش از این نشست گفت وزرای اتحادیه اروپا در مورد تحریم شهرک‌نشینان خشن اسرائیلی که با فلسطینی‌ها درگیر هستند، در قالب گفت‌وگوهای گسترده‌تر در مورد جنگ اسرائیل در غزه بحث خواهند کرد.

افزایش حمایت‌ها از اوکراین
جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی قبل از این نشست گفته بود که امیدوار است در این جلسه گام‌های مشخصی برای افزایش حمایت از اوکراین مورد توافق قرار گیرد. او گفت که «هشدارهای» زیادی از سوی اوکراین در مورد موقعیت دشواری که در میدان جنگ دارد، به گوش می‌رسد. وی گفت: «ما از همه کشورهای عضو درخواست کرده‌ایم تا هر کاری که می‌توانند برای افزایش ظرفیت دفاع هوایی اوکراین انجام دهند.» «گروه رسانه‌ای امنیتی عراق» که به عنوان یک نهاد رسمی مسئول انتشار اخبار و اطلاعات امنیتی است در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای عراقی در نزدیکی مرز سوریه «عملیات جست‌وجو و بازرسی گسترده‌ای» را به دنبال عاملان حمله آغاز کرده‌اند و متعهد شدند که آنها را به دست عدالت بسپارند.