پس از صحبتهای رئیس جمهور امریکا درباره تغییر نام خلیج فارس، برخی از هنرمندان در فضای مجازی و برخی با حضور در غرفه صندوق اعتباری هنر مستقر در نمایشگاه کتاب تهران نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند.
ترامپ هفته گذشته ایده تغییر نام «خلیج فارس» به «خلیج عربی» را مطرح کرد، اقدامی که البته خیلی جدی گرفته نشده است اما در عین حال واکنش مردم از جمله هنرمندان مختلف را برانگیخت.
برخی از هنرمندان در فضای مجازی و برخی با حضور در غرفه صندوق اعتباری هنر مستقر در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند.
امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در غرفه صندوق اعتباری هنر گفت: برخی توهمات نیاز به واکنش ندارد. تاریخ تغییر ناپذیر است و خلیج فارس همیشه به عنوان خلیج فارس باقی خواهد ماند.
محمد فیلی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز نوشت: هیچ ایرانی این اجازه را نمی دهد تا دشمنان بتوانند تغییری در نام خلیج همیشه فارس اعمال کنند.
نیما کرمی، مجری و گوینده تلویزیون هم گفت: اگر کسی نام خلیج فارس را با نام جعلی یا واژه غیر نامگذاری کند در واقع واژه ای کم بها را بیان کرده که ارزشی نزد کسی ندارد.
اسماعیل آذر، استاد دانشگاه نیز تاکید کرد: خلیج فارس، تاریخ سه هزار ساله دارد. کافی است که به یکی از منابع کهن و یا به همه منابع موجود مراجعه شود.
داریوش مودبیان کارگردان، بازیگر سینما و تئاتر نیز گفت: خلیج فارس در دل سرزمین ایران جاری است، این را جغرافیا و تاریخ می گوید. باید که به تاریخ و جغرافیا و علم ارج نهیم.
محسن تنابنده در پست اینستاگرامی خود با انتشار تصویری نوشت: «به محل کشته شدن سربازهایتان نگاه کنید این سنگ قبر را خودتان تراشیده اید خلیج همیشه فارس»
شروین حاجیپور نیز با انتشار استوری به ماجرای ترامپ و خلیج فارس واکنش نشان داد و آمریکا را رباط کریم و برزیل و آرژانتین را اسلام شهر نام گذاری کرد.
هویت ایرانی و جهانوطنی
رضا دستجردی: «هویت ایرانی و جهانوطنی» ویرایش لوسین استون دانشیار دپارتمان فلسفه و دین دانشگاه داکوتای شمالی است. این کتاب را انتشارات بلومزبری منتشر کرده و، از جمله آثاری است که در بخش ناشران بینالملل سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است. از آنجا که جهانوطنی غالباً اصلی برخاسته از «تمدن غربی» تصور میشود که از خاستگاههای مبتنی بر روشنگری آن در عصر انسانگرایانه مدرن نشأت میگیرد، کتاب «هویت ایرانی و جهانوطنی» با تأمل در مفاهیم و ارتباط این ایده با قلمرویی غیرغربی، در میان آثار مشابه، جایگاهی ویژه مییابد. ویژگیهای بافت ایرانی و اسلامی نور جدیدی بر پیشرفتها و موانع بر سر راه رویههای جهانوطنی میتاباند. این کتاب، چهار بنیان اصلی جهانوطنی را مورد بررسی قرار میدهد: فلسفه، علوم سیاسی، جامعهشناسی، و مطالعات فرهنگی، از جمله نقد ادبی. نویسندگان این مجموعه به بررسی انتقادی موضوعاتی از جمله مواجهه تاریخی اندیشمندان ایرانی و غربی و تأثیر آن بر آرمانهای سیاسی ایران میپردازند؛ تعارضی میان محافظت از الهیات غیرسیاسی که ریشه در مفروضات متافیزیکی دارد و پیشنیاز سکولاریسم در فلسفههای جهانوطنی و دموکراتیک. رامین جهانبگلو از دانشگاه تورنتو، در فصل نخست این کتاب، «روشنفکران ایرانی و شهروندی جهانوطنی» را بررسی میکند. فصل دوم به «متافیزیک، سکولاریسم، و دموکراسی جهانوطنی» به قلم علیرضا شمالی و ابراهیم سلطانی از کالج ویتون و دانشگاه میشیگان شرقی آمریکا اختصاص دارد.