سیدهاشم اورعی درباره خسارت ناترازی بنزین به ایلنا گفت: متأسفانه ناترازی بنزین در کشور رو به افزایش است، به طوری که متوسط مصرف در سال گذشته روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بوده و در تعطیلات نوروز به بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر هم رسید. بنابراین ۱۳ درصد افزایش مصرف اعلام شد و تقاضا رو به افزایش است. از سوی دیگر پول بنزین و ثروتی که متعلق به مردم است و میتواند صرف صادرات و عمران شود روانه جیب قاچاقچیان میشود. شاید این مقاومتی که در برابر واقعی شدن قیمت انرژی مواجهیم از سوی مافیای انرژی و سوخت باشد.
مافیای قاچاق سوخت و خودرو
اورعی گفت: البته با بهکارگیری فناوری روز دنیا میتوانیم مصرف بنزین را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهیم اما این کار صورت نمیگیرد، چون با مافیای صنعت خودروسازی مواجهیم که خودرو را از نظر کیفیت و میزان مصرف به خودروی روز تبدیل نمیکند. بنابراین خودروسازان حمایت مجلس را میخرند تا مجبور نباشد با خودروی خارجی رقابت کنند. به خودروساز فرصت داده شد خودرو را به کیفیت لازم برساند اما این کار را نکردند و اداره استاندارد مجبور به پلاک کردن خودرو شد. مافیای قاچاق سوخت و خودرو قدرت دارند و شرایطی ایجاد کردهاند که مردم در صفهای طولانی پیشپرداخت میکنند که همین خودرو را با هر شرایطی که سازنده اعمال میکند؛ خریداری کنند، با این اوضاع واضح است که ما به سمت ارتقای فناوری خودرو و کاهش مصرف سوخت نمیرویم.
ضرورت واردات خودرو برقی
این کارشناس حوزه انرژی با تأکید بر لزوم بهکارگیری خودروهای برقی برای عبور از شرایط ناترازی بنزین گفت: برقی سازی، افزایش نفوذ برق و خودروهای برقی در دنیا به سرعت و شدت در حال ورود به چرخه حملونقل هستند و این روال یکی از چهار گزینه دوران گذار انرژی است، به عبارت دیگر جهان از سوخت فسیلی به سمت برق میرود و در حملونقل جادهای خودروی برقی جایگاه ویژهای دارد چون خودروهای برقی آلایندگی کمی دارند و مصرف بنزین و گازوئیل را کاهش میدهند. باید برای تولید خودروی برقی پلتفرم خاص ایستگاه شارژ ایجاد و شبکه را بررسی کنیم. باید برنامهریزی کنیم و صنعت داخل را مجبور کنیم که به سمت توسعه فناوری خودروی برقی برود .