اختصاص منابع محدود به واردات سوخت هم نشانه ورشکستگی است .
اما داستان خودرو هم غم انگیزتر است. شورای رقابت برگردن خودروسازهای داخلی طناب دار گذاشته است و محدودیت وارادات خودرو و تعرفههای بالا ومیدانداری رانت خواران و انباشت نیروهای سفارشی و کم بازده، امکان اصلاح روش های نادرست را از همه گرفته است .
رابطه بین قیمت خودرو وقیمت بنزین باید رابطه منطقی باشد .درکشور نه قیمت خودرو منطقی است نه قیمت بنزین، خودرو گرانتر از هرجای دیگر دنیا به مردم فروخته میشود .قیمت بنزین هم کمتر از هرجای دیگر است .
ولی مصرف کننده واقعی برای استفاده از خودرو شخصی بیشترین هزینه را میپردازد.
بانی وضع موجود چه کسانی هستند و چه اندیشهای است که چنین شده ایم.
اقای پزشکیان از اختصاص چهار میلیارد دلار برای وارادات بنزین میگوید که نگران کننده است. ولی گویا موضوع خودروهای باسوخت پائین جایی در این گونه برنامه ریزیها ندارد.
فروش بنزین با نرخ کمتر از هزینه های تولید منجبر به ورشکستگی میشود ولی راه کار برای واقعی شدن قیمت خودرو چیست و کدام است؟
۱- واگذاری شرکت های تولید خودرو به بخش خصوصی باهدف افزایش کیفیت ومصرف کمتربا قیمت مناسب تر
۲-حذف شورای رقابت از دخالت درقیمت گذاری دستوری
۳- واردات خودروهای خارجی کم مصرف برای کنترل قیمت از مسیر رقابت
۴- پیمودن مسیری که همه کشورها رفتهاند .تلاش برای ساختن دوباره چرخ به بیراهه رفتن است
۵-حل فصل مشکلات کشور با همه کشورها وتلاش برای برداشتن تحریمها
۶-روی آوردن به واقع گرائی به جای آرمان گرائی بی حاصل و هزینه ساز
رابطه بنزین وخودرو تنها یک فصل از بحران ونا کار آمدی نیست بلکه نشان دهنده نا توانی درحال مشکلات پایهای وبنیادین کشور است که درهمه بخشها شاهد آن هستیم.
دولت در پی گران کردن بنزین است که منطقی و درست است و برای خودرو چه اندیشه هماهنگی دارد؟
تنها مشکل دولت وحاکمیت برای افرایش نرخ سوخت نگرانی از شورش های اجتماعی است ولی برای گرانی خودرو گویا موضوع گویا به درستی درک وفهم نشده است ؟بهبود ناوگان خودروی درکشور حتما هزینه های کمتری نسبت به ارزان فروشی بنزین خواهد داشت ولی رابطه قیمتها ورانت هارا چه کسی باید حل کند؟! کشور ما استاد نا توانی درحل مشکلات وکش دادن بحران هاست .